KAWAN

Friday, June 27, 2008

Eddy merupakan seorang anak datuk yang berkedudukan di Kota Meldrum. Mia pula seorang anak peneroka yang duduk di kawasan pinggir bandar. Perkenalan bermula dari Myspace membuatkan mia dan eddy semakin akrab.selepas tamat peperiksaan SPM mia dan eddy mengambil keputusan untuk belajar bersama-sama di sebuah institusi pengajian yang terkenal di kota meldrum.ketika eddy duduk keseorangan tiba-tiba mia muncul didepan mata....


"hai eddy!! dah lama kite kenal baru hari ni kita jumpa kan.."tegur mia.

Dengan terkejut eddy menjawab."hai!! a'ah ek..dah setahun kita kenal baru hari ini kita jumpa..lawa juga kau ni ek.."

Rendah dirinya mia berkata."mana ada biasa saja..kau da daftar subjek..aku belom lagi lah..aku tak ada kawan nk daftar.."

Sambil menggaru kepala."aku belum lagi la..jom la kita daftar sama-sama..kan dah janji nak ambil jurusan yang sama..kita ambil kos grafik ok!!"

Dengan excited mia berkata."ok!! jom lah kita ke pajabat..nanti lambat pula.."

Keakraban mereka membuatkan kawan-kawan lain memikirkan mereka merupakan seorang pasangan kekasih.selain itu eddy dan mia juga mendapat kawan yang sporting seperti eiz, susan, mas, lita, abdul,dan ramai lagi.persahabatan mereka tiada masalah sehingga semester 2.ketika semester 3 semuanya menjadi kelam kabut dan kusut dan mia pula jarang lepak dengan kawannya.

Disebuah kedai makan mereka bersembang..

"Eddy kenapa mia da lama tak join kita ha?..tu pon jarang-jarang..mia ada masalah ke??.."tanya abdul..

"Aku pon tak tahu abdul..aku dah malas aku nak cerita pasal si mia tu..biasa lah mia tu kan dah ada pakwe baru..mana nak join kita lagi.. biar kan lah dia.."jawab eddy...

Eiz menyampuk.."nyah hari tu kan mak ada nampak boyfriend si mia tau..hensem..muka dengan badan dia macam model gitu..ketul sana..ketul sini..mak pon tergoda tau.."

"ye ke?..mia tak cakap dengan saya pon yang dia ada boyfriend.."susan terkejut..

Eddy menjawab dengan selamba.."dah lama dah aku tau..sejak kita bergaduh dengan dia hari tu..aku perasan dia keluar dengan pakwe dia..aku perasan kat street city.."lita,abdul dan mas terpaku.

abdul berkata."hei!..dah la..jom kite pegi kiang beli barang.. final projek kita tak siap lagi..hujung minggu ni nak kena hantar.."semua bersurai..

ketika sibuk membeli belah di kiang,tiba-tiba mia muncul..."hai you all rindu gila kat korang..abdul mana..aku nak pinjam spraymount dia la.."sambil bercakap mia menghampiri abdul..

tanpa segan silu mia menegur abdul.."abdul pinjam sparymount aku nak siap kan kerja miss ina la.."

"ok!!..dah pakai pulang ok!!..jangan nak buat atok pulak..mahal tu aku beli.."jawab abdul..

dengan confiden mia menjawab.."ok!! dont worry..!! lepas pakai aku pulang balik kat kau.."

setelah mendapat spraymount mia pergi begitu sahaja dengan selamba..

sedang sibuk menyiapkan final projek..eiz ternampak iklan percutian ke negeri sembilan.."hei korang..kolej nak buat rombongan pergi negeri sembilan lah..kite join nak tak??..jalan-jalan..shopping-shopping..ambil gambar..wow best nye!!."

aku dengan abdul tak janji..rase nye tak kot..sebab aku dengan abdul tak ada duit lah..kau ajak lah baby..tak pon kak farhana..mesti dia nak.."jawab eddy.

eiz merungut."alah jom lah..kita pergi..ok.. tak nak pergi sudah..mak pujuk kak farhana,baby dengan mia pergi..ok lah mak nak mesej mia dulu..dia nak ikut ke tak.."

sedang khusyuk membuat kerja,lita dan mas bersuara.."eddy kita orang nak pergi popular nak ikut tak.."

eddy jawab."tak nak lah.. aku penat lah berjalan..kau ajak lah eiz..pujuk dia..dia merajuk tu.. sebab tak ada orang nak ikut pergi rombongan.."

"ok..ha! ak nak pinjam kad diskaun popular sekali..boleh kan.."kata lita.

"boleh..apa salah nya..nah ambil ni.."jawab eddy..

ketika dalam perjalanan lita,mas,dan eiz ke street city,mereka terserempak dengan mia..berjalan dengan syawal.

eiz menegur."hei mia..kenapa tak lepak dengan kami lagi?kami ada buat salah ke?"

mia menjawab."tak ada lah.. aku cuma jumpa kawan aku saja..aku cari korang tak jumpa..nak call aku tak ada credit..so aku tersermpak dengan syawal..tu yang aku jalan-jalan dengan syawal tu..kenapa korang marah ke?.."

"tak lah..wei.. kolej ada buat rombongan pergi negeri sembilan tau..pergi nak tak..mak ajak dorang tak nak pergi lah..yang nak pergi cuma baby sorang jer.."kata eiz.

"owh..tak nak lah.. boyfriend aku tak kasi lah..lagi pon dia tak suka aku keluar dengan orang lain..nanti dia marah.."jawab mia.

dengan patah hati eiz berkata"ok..kau ni sikit-sikit boyfriend orang lain pon ada boyfriend girlfriend juga..tak nak pergi sudah..aku pon tak paksa..ok lah bye.."

mia senyum dan membalas lambaian eiz.."bye.."

ketika hari presention final projek mia masih tak kelihatan.kerjanya masih banyak lagi yang terbengkalai.mereka ingin membantu tapi mia tidak muncul.sedang menunggu mia di tempat rehat,tiba-tiba susan datang membawa banyak barang dan berat.

"huh penat saya naik tangga saya cari you all kat sini rupanya..tadi saya jumpa mia kejap kat bawah dah tu dia balik..katanya dia nak ke cafe..dia ada hal.."susan mengeluh..

"hah!!..dia balik..senang saja dia buli awak.. sanggup dia jumpa member dia kat cafe..dah tu tinnggal kan kerja dia kat sini..dah la aku punya spraymount tak pulang balik..geram nya aku..mia ni da melampau "abdul berkata dalam keadaan marah.

eddy cuba menenangkan abdul "alah rileks lah abdul.. nanti dia pulang lah tu..hei minggu depan cuti semester pergi jalan jalan nak tak..bosan lah duduk rumah saja..kita pergi picnic ke?.. ajak lah semua member-member kita.."

"ok juga.. kita pergi picnic ok!!"kata susan..

"ok..deal!!..."kata eddy dan abdul...

cuti semester bermula.apa yang dirancang kan semua nya menjadi..mereka pergi berkelah ke pantai puteri habour bay..semua rakan-rakan mereka pergi kecuali mia.mereka berseronok sepuas-puasnya.walaupun seronok..tanpa kehadiran mia ada sedikit kesunyian.ketika sedang bercuti.mereka tetap berhubung melalui Myspace,tiap-tiap malam mereka chatting bersama.ketika eddy berchatting dengan mia,eddy berkata...

"alah kau tu bukannya lawa mane pon nak ngaku miss world konon.."eddy dengan nada begurau..

mia membalas."alah kau apa tahu.. miss world ni cuma orang-orang tertentu saja yang tahu..ini kisah aku dengan boyfriend aku saja yang tahu..kau tak tahu apa apa.."

"yer aku tahu aku tak tahu apa apa yang tersirat disebalik miss world kau tu.."balas eddy

"iya lah tu eddy..budak-budak tu bila nak bergerak ke negeri sembilan ar..wei kata eiz nak join rombongan tu..dorang dah pergi ke belom ha?berapa hari pergi ha?kalau dah pergi tak kan eiz online tiap-tiap malam..dengan ptptn bila nak dapat.."kata mia

eddy balas kembali"kau ni banyak tanya la!..mana lah aku tahu..aku ni bukan nya kerja kat admin..kalau kau nak tau pasal ptptn kau pergi lah tanya kat admin sendiri.."

"a'ah aku lupa kau bukan pegawai ptptn yang bertauliah..so dorang bile pergi rombongan?"balas mia

"tu lah kau..time kita bincang something kau tak ada..mamat tu merajuk tak ada sapa teman pon kau tak tahu..mamat tu cancel nak pergi pon ko tak tahu..apa yang kau tahu..boyfriend jerk.. macam lah kau seorang yang ada boyfriend..lain kali masa jumpa kawan..lepak lah dengan kawan..ni tak masa kawan pon nak jumpa pakwe..its not fair..kau tak adil dengan kawan-kawan" eddy balas dengan rasa bengang

"alah aku tak kisah lagi apa yang korang semua nak cakap..ak x hiraukan lagi..nak cakap apa lagi cakap lah..aku sebenarnya dah bosan kawan dengan korang.."jawab mia..

"ok fine..kau dah bosan dengan aku la ni..aku nak ucapkan BYE!!!...jangan cari aku lagi..."rasa marah eddy jawab,eddy pon terus menutup komputernya dan terus tidur...

keesokkan harinya eddy online dengan lebih awal.untuk memasukkan gambar baru dan membuangkannya yang lama.tiba-tiba satu mesej masuk yang mia ingin meminta maaf atas kesilapannya.eddy telah tawar hati untuk berkawan dengan mia.selang beberapa hari masuk semester ke 4.eddy masih tidak memaaf kan mia atas kelakuannya..berkali kali mia memberi mesej dan telefon..tapi eddy buat tak endah.ketika sedang lepak bersama eiz dan abdul.

"kau tau tak mia mengandung..dah 3 bulan dia mengandung..anak pakwe yang dia agungkan kot.."kata eiz.

"hah?...mia mengandung..bagus lah..dah gatal agak nya pantat minah tu sampai mengandung..apa mantap sangat ke batang pakwe dia tu..betul lah kata member aku..budak budak ladang ni muka jerk baik..tapi perangai macam sial.."jawab eddy dengan marah.

abdul cuba menenangkan eddy"rileks lah di..jangan lah marah sangat..maaf kan jer dia.. lupakan lah pasal tu.."

sedang berborak mia datang ke mereka..

"eddy ko marah kat aku lagi ke?"kata mia

eddy buat tak tahu dan terus turun ke bawah..

mia merayu.."eddy janganlah buat aku macam gini"

eddy masih buat tak tahu..

tiba-tiba eddy bersuara.."aku jijik lah dengan perempuan macam kau..kau kan dah bosan dengan aku.. buat ap kau merayu dengan aku lagi..kan aku dah kata jangan cari aku lagi.."

"aku minta maaf.. eddy ketika itu aku buntu.. dengan masalah aku.. semua tak peduli kan aku..keluarga aku berpecah belah..
mak aku terlantar sakit...aku buntu eddy..aku buntu.."mia merayu.

"argkh!!!...aku jijik lah minah murahan macam kau..pandai lah kau cakap..kat sini kau cakap lain.. kau situ kau cakap lain..pergi la kejar kan batang pakwe ko tu!!!"eddy marah.

pang!!!!...eddy dilempang didepan orang ramai termasuk senior dan junior yang memerhati pertelingkahan mereka berdua...semua senior dan junior yang memerhati drama swasta yang tidak diluluskan itu terkejut dan malu atas perbuatan mia dan eddy..selepas eddy dilempang eddy terus pergi dari tempat itu kerana malu..

selepas kejadian lempang melempang eddy tidak hadir ke kolej,mungkin dia malu atas kejadian yang berlaku..mia pula kabarnya telah menggugurkan anak luar nikah nya itu..setelah mia menggugurkan anak itu mia kembali ke kolej..dan eddy pula pula telah berhenti dari kolej tersebut..walaupun eddy telah berhenti eddy tetap berhubung dengan rakannya seperti abdul,eiz,susan,mas,baby, kak farhana,dan ramai lagi..kecuali mia...

setelah beberapa bulan tidak bertemu..tiba tiba abdul terjumpa satu surat didalam buku yang dipinjam oleh eddy suatu ketika dulu..didalam surat itu terkandung isi hati eddy..dalam surat itu juga terkandung bahawa eddy telah mencintai mia setelah sekian lama bertemu..namun hatinya remuk apabila mia telah bosan dengan eddy dan mia telah mengandung anak luar nikah..

selang beberapa hari..eddy mengirimkan email kepada kawan-kawannya..untuk bertanya khabar..susan membalas dan bertanya kenapa menghilang diri..dan memberi tahu bahawa mia menghadapi penyakit barah rahim atas komplikasi menggugurkan anaknya dengan doktor yang tidak bertauliah..dan menghitung hari untuk mati.selepas mengetahui berita itu eddy mendiamkan diri dan tidak lagi membuka akaun email nya...
eddy pula telah membawa diri ke ibu negara dengan harapan yang baru dan kisah baru..kini eddy telah berubah dan tidak seperti dulu..eddy kini telah benci dan jijik kepada insan berjantina perempuan atau wanita..pintu hatinya telah tertutup untuk wanita.disebabkan insiden mia..kini eddy telah menjadi seorang yang homoseksual dan tidak menoleh kebelakang dan terus melupakan mia,abdul,eiz,lita,mas,dan rakan-rakannya di kota meldrum...

*sesuatu yang indah itu tidak semestinya wujud di depan mata dan boleh dilihat.Contohnya, macam masa depan yang bahagia...*

Labels:

0 comments: