Im Actor

Thursday, March 12, 2009

Tajuk yang sangat poyo dan hampeh. Untuk semester ni aku dan rakan2 ambil sbjk advertising 2. Untuk advertising 1 kami di beri tugasan untuk membuat 13 item iaitu bisnes kad, letter head, livery, sourvenir dan lain2 lg.Tak la aku tipu korang, hehe,,sebenarnye kne bt billboard. Untuk yang kedua ini pula kami diberi tugasan untuk membuat iklan selama 30 saat atau lebih.

Kump aku dianggotai oleh ben, see wei, ekin, & siti ini merupakan kump yang paling muhibah n rojak2 idea. wahaha.. kami pada mula nya utk membuat iklan maggi tapi ditukar disaat akhir dari maggi kepada kopi.Lebih mudah, lebih murah dan lebih bajet.

Selama berminggu2 kami bercincang kami membuat keputusan untuk bhgi tugak msg2.Aku crik location, artis n costume, ben jd director n editing video, see wei buat story board, ekin buat report n segala pasal taip menaip dan siti kewangan.

Hari ni kami buat shooting kt area2 bndaraya johor bahru seawal jam 12.30 tgh hari. Dipanas terik kami shoot di tengah2 bandar ramai org yg tgok. igt kn kami ni pelakon dan akan kluar tv.wahaha.Sebenarnya hari bnyk benda ak belajar tentang membuat rakaman ni.Bukan mudah untuk jadi seorang pelakon dan mudan mudah untuk berlakon.Kena buat expresi muka lari bersungguh2, feeling watak. dll.hampeh sangat susah dan leceh. Aku sampai bnyk kali NG sebab watak x mnjd. Acctualy NG tu shoot yg xboleh pakai(reject), KEEP utk sederhana bgos,GOOD utk bagus, dan GOOD TAKE utk comfirm amik. tu yang aku blaja. Camera man yang digunakan bukan sebarang camera man tapi itu camera man yg di import dr singapore iaitu Jimmy. Dy seorang yang profesional dalam blakang tabir dunia hiburan. Dy sekarang bekerja di Mediacorp tv seorang fulltime camera man untuk drama cina dan hong kong di singapore. So ni kire aku bekerja dengan orang yang sangat pro. Memang susah bekerja dengan orang yang teror ni. Mcm2 hal.hehe. Aku kene blakon dalan iklan ni aku kne jd pencurik dan wan ahlai kne jd polis yang lmbp.wakaka.

Untuk lokasi pertama kani shooting di kawasan bandar JB. Dicelah2 lorong dan kaki lima kawasan Cosmopoint. Itu utk scene 1 hingga 8. Utk scene yang seterusnya kami shooting di kawasan taman merdeka yang sangan cool dan cantik tapi panas gile. Ini utk scene 9 hingga 15. Utk lokasi akhir kami shooting kat kawasan warong pokok ceri kat sebelah TM Point. Dan rumah lama sebelah Persada Johor. Ini utk scene 16 hingga akhir. Memang memenatkan dan lapar. Kami dapat siapkan kerja ni dalam masa 1 hari shj. pada pukul 7.15 mlm kami siap buat segala rakaman. Semasa mmbuat rakaman ramai orang yang tengok kitorang.Dah mcm superstar dah semua tengok.Di jadikan cerita aku la jd hero utk iklan ni. cz shoot ak yang plg bnyk dan rumit.

Labels:

2 comments:

  1. haish kau ni,

    yang sampai 13 item tu subjek lain la. mana ada ads satu buat sume tu.


    aiseymen. advertising kan buat iklan je.



    haha. btw, harap hasil kerja yang best banget.

  2. wakaka. sori ak lupe.
    nty ak btol kn.
    ish.. malu2.